Anjungan Warisan Dan Kesenian Islam Menyimpan Peninggalan Rasulullah

Alreinamedia. Johor Bahru –Masa kedatangan islam diawali dengan lahirnya Nabi Muhammad Saw, nabi akhir zaman dan selanjutnya beliau menyampaikan islam kepada seluruh kaum Arab setelah Allah Swt mengangkatnya menjadi Rasul.

Bacaan Lainnya

Nabi Muhammad Saw, memperkenalkan tauhid kepada para sahabat dan kaumnya sebagai dasar kehidupan manusia. Rasulullah Saw, mengajarkan hakikat penciptaan manusia adalah untuk menyembah Allah Swt.

Pada zamannya banyak perjuangan dan pengorbanan yang telah dilakukan oleh Nabi Muhammad Saw dan sahabat, dalam menyebarkan agama Islam, sebagai umat muslim tentunya kita tidak boleh melupakan sejarah tersebut.

Banyak artifak dan peninggalan sejarah dari peradaban Islam, yang masih boleh dilihat sehingga kini, dengan melihat hasil dari peninggalan sejarah islam, kita akan faham bahwa begitu besarnya peranan dan amanah yang diberikan oleh Rasulullah Saw.

Anjung Warisan Dan Kesenian Islam di Anjung Neighbourhood Centre, Nusajaya Iskandar Puteri, Johor Bahru adalah suatu tempat yang sangat tepat untuk mengetahui dan mengenang jasa serta pengorbanan Nabi Muhammad Saw dan para sahabatnya.

Anjung Warisan dan Kesenian Islam dapat dijadikan tempat tujuan untuk destinasi wisata religi, jika kita akan berkunjung ke Johor Malaysia, tempat ini buka setiap hari mulai jam 10.00 sampai dengan jam 22.00.

Di Anjung Warisan Dan Kesenian Islam Johor, kita dapat melihat sendiri artifak peninggalan Nabi Muhammad Saw seperti antara artifak yang boleh dilihat ialah rambut, janggut, darah bekam, serban, tongkat, bekas air zam-zam, pasir makam Rasulullah dan kunci makam tersebut.

Artifak lain adalah pedang Muaz bin Jabal, pedang Sultan Al-Fatih, Kiswah Kaabah Merah, KIswah Kaabah Hijau dan kunci Makam Saiditina Fatimah.

Selain itu ada juga senjata dan kelengkapan perang peninggalan Kerajaan Uthmaniah.
Dalam pameran ini, pengunjung turut berpeluang mendapatkan penjelasan detail yang sangat menarik berkaitan dengan semua artifak yang dipamerkan antaranya sirah Rasulullah, peristiwa peperangan dalam sejarah Islam, gerakan penyebaran Islam serta penjelasan tentang para sahabat Nabi Muhammad SAW.

Datuk Anuar Bin Hj Hassan, menjelaskan bahwa pembukaan galeri Anjung warisan Dan Kesenian Islam adalah bertujuan positif untuk memberikan penjelasan serta menambah ilmu pengetahuan kepada pengunjung mengenai sejarah Islam.

“Ini merupakan satu usaha yang baik dalam menarik minat pengunjung agar lebih mengenali sejarah Rasulullah SAW serta Islam dengan melihat pameran artifak lengkap dengan penjelasannya.
“Kami merancang agar pameran ini dapat diteruskan pada masa akan datang di seluruh negara dan lebih banyak artifak dipamerkan,” katanya.

Anuar berharap, dengan menjejakkan kaki ke ruang pameran, dapat lebih mengenal dan lebih mendekatkan diri lagi dengan baginda serta meningkatkan rasa cinta kepada Nabi Muhammad Saw.
“Pengunjung pasti merasa teruja dapat melihat sendiri artifak ini di depan mata. Hanya dengan melihat pameran ini dapat meningkatkan rasa cinta dan merasa dekat dengan Rasulullah Saw.

“Malah pengisian pameran berkenaan sedikit, sebanyak menerbitkan rasa rendah diri dan keinsafan dirinya untuk lebih mengenali Islam,” katanya. (Ramadan)

Pos terkait

ALREINAMEDIA TV

BERITA DAERAH TERBARU